Wil je werken in de marketing maar weet je niet precies wat
het inhoudt, lees dan vooral verder. Als marketingmanager houd je je vooral bezig
met behoeften van klanten en hoe je een product aan de man brengt. Een grote,
maar niet de enige rol die hierbij speelt is bijvoorbeeld reclame. Als
marketingdirecteur zorg je onder andere voor een effectieve reclamecampagne,
maar houd je je ook bezig met andere zaken. Wel staat alles in het teken van
het willen verkopen van een product. Het kan ook zijn dat marketing
gecombineerd wordt met sales of communicatie. Dan ga je dus bijvoorbeeld over
de marketing & sales. Wat zijn nou nog meer de taken van een
marketingmanager? Ten eerste moet je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen
in de markt. Dit heeft ermee te maken dat je altijd rekening moet houden met
klanten en producten. Ten tweede moet de marketingmanager de marketingstrategie
bepalen. Hierbij treed je vooral op als adviseur. Ten derde stelt de
marketingdirecteur marketingplannen op. In een marketingplan zet je de verkoop-
en winstdoelen. Als je meer wilt weten over marketingplannen, kijk dan eens op
marketingplanvoorbeeld.com Een marketingmanager is verder ook verantwoordelijk
voor de ontwikkeling van advertentiemateriaal, acties en evenementen en stuurt
ten slotte ook de marketingmedewerkers aan. Als marketingmanager heb je kortom
een drukke, verantwoordelijke en commerciële functie.